середа, 24 січня 2018 р.

"Крокуємо до майстерності - 2"

"Крокуємо до майстерності - 2"
11 січня 2018 року проведено навчальний тренінг з молодими учителями усіх фахів «Крокуємо до майстерності - 2» з метою формування впевненості у правильному виборі професії, вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, активізувати творчий потенціал, вміння спілкуватися з учнями та колегами, знаходити правильний вихід із будь-якої педагогічної ситуації.

  Лише той учитель, хто живе так, як навчає.
 Григорій Сковорода
      З точки зору психології, адаптаційний період – це час стресів і, породжених ними,  небажаних змін в психоемоційній та поведінковій сфері людини.  При чому, стосується це, як дітей різного віку, так і дорослих. Адже, адаптація – це пристосування організму до нових умов існування, нового оточення, до нового соціального статусу.
  Ви, молоді спеціалісти, мали змогу відчути на собі усі труднощі цього періоду, вливаючись у педагогічні колективи освітніх закладів, де працюєте. З власного досвіду, ви усвідомлюєте, що переживає дитина-дошкільник,  школяр 5-класник, учень старшої школи, переступаючи кожну вікову сходинку свого шкільного життя. Ваше завдання – створити та забезпечити найсприятливіші умови для психічного благополуччя своїх вихованців. Благополуччя дитини – це сприятливий психофізичний стан, який забезпечує оптимальне протікання  усіх її життєвих процесів, ефективне становлення навчальної, продуктивної, пізнавальної активності, формування комунікабельності та навичок спілкування.
    На жаль, світ тепер такий, як сказав поет: «Ніби хтось насіяв зла, і холонуть душі наші без тепла». Основне покликання педагога – виховувати любов, милосердя, вселити надію в дитячі душі, навчити жити, опираючись на загальнолюдські моральні чесноти. Адже доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розуміти чужий біль, підтримувати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це в характері нашого народу. Опанування та дотримання дітьми у повсякденному житті моральних правил є доброю основою соціалізації дитини, тобто її адаптації до навколишнього середовища.
   Найважливішим фактором, що забезпечує адаптацію дитини до школи, є відношення до нього учителя. Добре відомо, що положення школяра в колективі ровесників у вирішальній мірі зумовлене ставленням до нього педагога. Доброзичлива, стійка позиція  учителя сприяє успішному звиканню дитини до школи.  Видатний американський психолог Еріксон наголошував  на велике значення для розвитку особистості дитини її спілкування з учителем, якому можна довіряти. Безумовна любов дорослого насичує дитину емоційно та допомагає розвиватися. У кожної дитини є потреба, щоб її любили не за щось, а просто так.
   Практична робота
 У залі стоять 7 столів, за кожним – по 5-7 педагогів.
 На столах: аркуш паперу з невидимим малюнком, акварельні фарби, один пензлик.
Завдання: умовно поділіть аркуш на частинки за кількістю учасників за столом, по черзі беріть пензлик і замальовуєте свою ділянку улюбленим кольором або таким, який на даний момент вам подобається.
 В процесі нанесення фарб проступає малюнок, що символізує моральну якість чи почуття:
сова – мудрість;
мати з дитиною – любов, милосердя;
серце в долонях – довіру, самовіддачу;
колосся або половина яблука – щедрість;
лебідь – вірність, ніжність, духовну чистоту;
маяк – надію, оптимізм, наполегливість в досягненні мети;
ваги, терези – справедливість, виваженість, толерантність, рівність в стосунках.
Педагоги відгадують, які саме. Кольорова гама малюнка розповідає про індивідуальні особливості кожного з них.
Висновок: усі ми різні, але усі – особистості. Лише разом, створивши команду спеціалістів можна
·         навчити дітей дивуватися;
·         навчити їх ставити запитання;
·         виховати вміння вибачатися;
·         поважати себе та інших ,завжди нести відповідальність за свої вчинки;
·         змусити їх думати про себе;
·         зробити клас місцем, де діти почуватимуться в безпеці;
·         дати зрозуміти учням, що якщо вони будуть розвивати свої таланти, наполегливо працювати і прислухатися до свого серця, то обов’язково досягнуть успіху в житті.
Навчайте своїх вихованців бути щасливими і розрізняти цінність і ціну речей.



Приклади використання арт-методики «Малювання свічкою»
в процесі адаптації

Сфера застосування
Недоліки методики
1. Створення колективного малюнку на початку навчального року (розвиток комунікабельності, формування нової соціальної групи, навчання працювати в команді).
2. Як вид індивідуальної роботи педагога з дитиною (вивчення індивідуальних особливостей дитини, котра не іде на вербальний контакт).
3. Релаксаційні паузи (в процесі вивчення важкого матеріалу).
4. Робота в парах (запобігання конфліктів чи вихід з них).
5. Як метод створення логотипів до свят,  тематичних тижнів, благодійних акцій (творчий розвиток дітей, розвиток уяви і фантазії, професійне самовизначення).
6. Організація виставок інноваційних методів навчання та розвитку дітей (співпраця з батьками).


·         Використання спеціального паперу для малювання аквареллю.
·         Тривала попередня робота по виготовленню трафаретів чи шаблонів (позитив – можна придбати готові в магазинах канцелярських товарів)
·         Невидимість малюнка воском, коли створюєш його без шаблону (позитив –  зберігається ефект таємничості для самого творця)


Про  «плюси» малювання
Плюс №1. Задоволення.
 Саме це почуття  робить всіх художників як би відстороненими, адже наявність олівців, фарб та паперу змушує їх абстрагуватися від цього світу.
Плюс №2. Малювання знімає стрес.
Бувають в житті кожної людини неприємні ситуації, а діти особливо болісно реагують на сварку батьків, образу  однолітків, власні невдачі.  Малювання допомагає подолати негативні емоції і зняти напругу. Дитина захоплюється процесом, і всі свої фізичні та розумові зусилля спрямовує на малювання. Особливо малювання добре допомагає педагогам і батькам, які хочуть зрозуміти занепокоєння дітей, а також причину їх тривожності чи інших психоемоційних розладів.
Плюс №3. Відбувається самопізнання дитини.
Саме за допомогою малювання, дитина починає сприймати себе в ролі «художника», який створює образ, відповідає за свої дії, за підбір кольорів і кінцевий результат, який не піддається оцінюванню балами. Це може полегшити дитині вибір професії в майбутньому, самоутвердитися невпевненим у собі.
Плюс №4. Експерименти.
Дитина вчитися комбінувати кольори, малювати різні фігури і лінії і т.д. Вона сприймає все це як гру, але з точки зору педагогіки, це вже власний експеримент, який має неповторний кінцевий результат і може бути спокійно продемонстрований дорослим.
Плюс №5. Дитина буде мати  чим зайнятися у вільний час.
Саме діти, які відвідують різні гуртки, вміють дуже чітко структурувати свій час і знають, чим зайнятися у вільний час. Це організовує дитину, навчає дотримуватися режиму дня, розвиває самостійність. А це - гарантія дисциплінованості і відповідальності.
Плюс №6. Ефект таємничості.
Іноді впродовж усього процесу малювання, дитина не знає, що вийде на завершення. Арт-методика малювання свічкою дає можливість створювати цікаві малюнки дітям, які зовсім не вміють малювати, спонукатиме їх до невербального самовираження.



Тест  Макса Люшера
як інструмент виміру психофізіологічного стану людини
  Дізнатися педагогам та батькам  які емоції, почуття, переживання супроводжують дитину допоможе тест Люшера, заснований на припущенні про те, що вибір кольору відображає спрямованість досліджуваного на певну діяльність, настрій, функціональний стан і найбільш стійкі риси особистості.
Дана методика може бути використана:
– при дослідженні рівня комфортності дитин
и  вдома, в садочку, в школі;
– при виявленні емоційних
переживань  дошкільнят по відношенню до майбутнього шкільного навчання;
– при діагностиці ситуації в сім’ї;
– для виявлення
проблем школярів в адаптаційні періоди;
– для виявлення
школярів, схильних до депресивних станів і афектних реакцій.
(детальна інформація на веб-сайті «Дитячий психолог»)
Значення кольорів за Максом Люшером
№ 1 – синій. Символізує  стан спокою, потребу у відпочинку, емоційну стабільність і задоволеність, душевну прихильність, гармонію. Особистісні характеристики кольору: чесність, справедливість, незворушність, доброта і сумлінність.
№ 2 – зелений. Символізує вольове зусилля, напругу і наполегливість, високий рівень домагань і самовпевненість, прагнення до самовираження, успіху і влади, діловитістьнаполегливість і завзятість у досягненні цілей, упертість, енергійний захист своїх позицій.
№ 3 – червоний. Символізує силу волі, активність, що доходить в ряді випадків до агресивності, прагнення до успіху через боротьбу, наступальність і владність, потребу діяти і витрачати сили, лідерство та ініціативність, збудженість. Особистісні характеристики: чуйність, рішучість, енергійність, напруженість, дружелюбність, впевненість товариськість, дратівливість, привабливість, діяльність.
№ 4 – жовтий. Символізує активність, прагнення до спілкування і сприйнятливість до всього нового, оптимізм, радість і веселість, розслабленість і розкутість, оригінальність і прагнення до розширення своїх можливостей. До особистісних характеристик відносяться: балакучість, природність, відкритість, товариськість, енергійність.
№ 5 – фіолетовий. Символічне значення: вразливість, емоційна виразність, чутливість, інтуїтивне розуміння, зачарованість і мрійливість, захоплення і фантазії. Особистісні характеристики: несправедливість, нещирість, егоїстичність, самостійність.
№ 6 – коричневий. Уособлює комфорт тілесних відчуттів, прагнення до затишку і спокою, фізичну легкість і сенсорну задоволеність. Для коричневого кольору були отримані такі особистісні характеристики, як поступливість, залежність, спокій, сумлінність і розслабленість.
№ 7 – чорний. Символізує в першу чергу заперечення, закінчення чого-небудь і відмову, зречення і неприйняття, протест проти чого – або кого-небудь. У граничній формі символізує небуття. Особистісні характеристики чорного кольору: непривабливість, мовчазність і замкнутість, упертість, егоїстичність, незалежність, ворожість.
№ 0 – сірий. Символізує нейтральність і “безбарвність”, неучасть, соціальну відгородженість, свободу від зобов’язань, неврівноваженість, млявість і розслабленість, невпевненість, несамостійність і пасивність.
Основні кольори символізують наступні психологічні потреби:
№ 1 (синій) – потреба в задоволенні, спокої.
 № 2 (зелений) – потреба в самоутвердженні;
№ 3 (червоний) – потреба активно діяти і досягати успіху;
№ 4 (жовтий) – потреба в перспективі, надіях на краще, мріях.




Немає коментарів:

Дописати коментар