Вебінари, конкурси





















Конкурс «Дитина раннього віку: пізнаємо індивідуальність».
Назва конкурсної роботи:  "У грі пізнаємо особистість"
(з досвіду роботи по адаптації дітей до умов ДНЗ)
Виховання – це не сума заходів та прийомів,
а мудре спілкування дорослих з живою душею дитини.
В.О.Сухомлинський

    Перебуваючи у колі рідних, малюк звикає до певних умов, стилю життя та виховання. Коли він приходить в ДНЗ, зазвичай усе для нього різко змінюється:  суворіший  режим дня, інший характер харчування, виховні прийоми, нове коло спілкування, незнайомі іграшки і тому подібне.  Дитині  доводиться взаємодіяти з чужими для нього дорослими, з новими дітьми. Усе це може викликати у малечі напруження і тривожність. Такий емоційний фон негативно впливає на перші враження дитини про садок, погіршує звикання до нього, впливає на фізичний та психічний розвиток. Психологи довели вирішальне значення для розвитку маленької особистості створення навколо неї позитивного емоційного оточення, яке розвиває почуття прихильності. Саме у цей період малюку необхідно мати поруч «співчуваюче серце», тобто того, хто радіє або сумує разом з ним.
  На жаль, умови та ритм життя сучасної молодої сім’ї часто негативно позначаються на стосунках батьків і дітей: важко встановлюються емоційні зв’язки, не достатньо часу приділяється для підготовки дитини до дитсадка, часто ніколи просто погратися та послухати дитину. Усе це потребує від працівників ДНЗ тісного співробітництва з батьками, створення ситуацій, які б спонукали до співробітництва.
  Багаторічний досвід практичним психологом дозволив мені роботу по знайомству з новачками дошкільного закладу укласти у три блоки:
перший – діагностично-інформаційний;
другий – корекційно-розвивальний;
третій – інформаційно-практичний.
 Перший блок.
 Мета:  залучити батьків та педагогів до процесу адаптації та уникнення стресу для дитини в перші дні перебування в садку; виявити дітей з важкою формою адаптації.
   Починаю зі знайомства з батьками новоприбулих дітей, бесід з вихователями та їхніми помічниками. Як доповнення до індивідуальних консультацій у   батьківських куточках розміщую опитувальник та  комплект просвітницьких матеріалів (див. Додаток 1).
  У процесі спостереження за дітьми під час різних режимних моментів спільно з вихователем та помічником вихователя складаємо картки «Критерії визначення ступеня адаптації дітей раннього віку до умов ДНЗ».
  Завершенням початкового етапу знайомства з новими малюками є формування корекційно-розвивальної групи діток з важкою формою адаптації.
   Другий блок.
  Мета: встановлення довірливих та дружніх стосунків з практичним психологом;спонукати дитину до спільної та самостійної діяльності; збагачувати тактильний досвід;розвивати дрібну моторику руки та мовленнєву активність; формувати навички ігрової діяльності.
   Завдання другого блоку реалізуються через   ігрові корекційно-розвивальні заняття, тривалість яких може продовжуватись від 5 до 25 днів.
   Зустрічі з малятами  проводжу  індивідуально, починаючи з короткотривалих (до 8-10 хвилин) , поступово формую діток у підгрупи. Відбуваються заняття у кабінеті практичного психолога, де створила зону наближену до домашніх умов «Куточок знайомства, розваг та відпочинку».
    Іграшки малюки обирають самі, а далі – моя творчість і фантазія. Дізнаюся про кольорові вподобання дітей, улюблений вид образотворчої діяльності, можливі психофізичні навантаження малюків. Враховуючи психомоторні функції дитини знаходжу оптимальну динаміку проведення зустрічей. Використовую в роботі власні напрацювання, а також корекційно-розвивальні програми з інформаційних сайтів: Педрада https://www.pedrada.com.ua/, Дитячий психолог https://dytpsyholog.com/, Розвиток дитини  https://childdevelop.com.ua/.
  Третій блок.
Мета: звернути увагу батьків на важливість ігрової діяльності та її місце в розвитку дитини;допомогти батькам навчитися перетворювати покидьковий матеріал та речі домашнього вжитку на іграшки;залучити батьків до активного обговорення питань організації умов для розвитку гри вдома; дотримуватись безпеки життєдіяльності дитини.
   Із практичних методів найбільш до вподоби батькам майстер-класи (ліплення із солоного тіста,  конструювання з різного виду коробок, сольова анімація, малювання по склі та ін.). Вони активно приймають у них участь, адже тут можна випробувати свої можливості у різних видах образотворчої діяльності. Ця форма роботи дозволяє невимушено поспілкуватися, поділитися досвідом, дізнатися багато цікавого про звичайні покидькові речі, сучасні матеріали та прилади для творчості. А саме головне, як можна організувати ігрову діяльність з користю для себе та дитини.
   Підсумком таких зустрічей стало укладення фотоальбому іграшок та ігор, які можна виготовити та використовувати в домашніх умовах.
 У просвітницькій діяльності серед батьків допомагають інформаційні стенди у фойє дошкільного закладу «Психологічна газета» та «Куток практичного психолога ДНЗ», де висвітлюю матеріали актуальні на кожному етапі звикання  та перебування наших малюків у групі раннього віку. 
  Нещодавньою  інновацією у моїй роботі стала організація ярмарків з власних матеріалів для ігор з дітьми, матеріалів для виготовлення, поробок батьків, результатів їхньої роботи з дітьми. Враження і вислови батьків підтверджують, що свою роботу спрямовую у правильному руслі, що для мене – найважливіше.
     Замість висновку.
   Перші три роки життя – найважливіший час в історії людини. Цими роками складається найцінніше, найважливіше, яке визначає усе її життя – складається її душа. Отже, що нам, дорослим слід враховувати, щоб не зашкодити:
·        З перших днів життя дитина розвивається завдяки спілкуванню й у спілкуванні.
·        Емоційний комфорт так само важливий для розвитку, як і фізичний.
·        Дитина активна і діяльна від природи. Активністю дитини керують її внутрішні потреби та бажання.
·        Потреби визначають цілі. Цілеспрямованість – вроджена якість особистості.
·        У ранньому віці цілеспрямованість проявляється в дослідницькій і руховій активності. Дослідницька активність – основа розвитку розуму; рухова –основа здоров’я.
·         Доцільніше виховувати позитивні потреби, ніж боротися з негативними вчинками.
·        Дитина має проявляти власну ініціативу, має реалізовувати власні потреби, якщо ми хочемо, щоб вона успішно розвивалася. Наше завдання – забезпечувати їй достатню  безпеку, але не позбавляти права на власний досвід, права на помилку, на розумний ризик.


                                         

                                                Список використаної літератури:
1.     Гурковська Т. Супровід розвитку дітей раннього віку. – К.: «Шкільний світ», 2011.
2.     Гурковська Т. Новачок у дитячому садку. – К.: «Шкільний світ», 2008.
3.     Ігри на всі випадки життя/ Упоряд. Н.Ф.Юрченко. – Х.: Вид. група «Основа», 2010.
4.     Заняття психолога з малятами/ Упоряд. Т.Гончаренко. – К. : Вид. дім «Шкіл.світ», 2005.
5.     Кочерга О. Психофізіологія дітей 1-3 років. – К.: Вид. дім «Шкіл.світ», 2006.
6.     Карасьова К., Піроженко Т. Світ дитячої гри. – К.: Вид. дім «Шкіл.світ», 2010.
7.     Саприкіна О. Розумні руки – світла голова. – К.: Ред.. загальнопед. газ., 2005.
8.     Свирська Л., Петрова Н. Взаємодія дорослих із дітьми раннього віку. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2004.
9.     Поніманська Т. Гуманізація освіти: радимося з Василем Сухомлинським. Журнал «Дошкільне виховання» №9, 2014.
10.                        Світ цікавих речей. – БВДС, січень 1-2, 2013.

Додаток 1

                    Опитувальник «Визначення готовності дитини до вступу в ДНЗ »
Прізвище, ім’я дитини______________________________________
Дата народження__________________________________________
Запитання
Відповіді і бали до них
1.Який настрій переважає в дитини останнім часом вдома?
Бадьорий, урівноважений - 3 б.
Нестійкий, роздратований – 2б.
Пригнічений – 1б.
2.Як засинає ваш малюк?
Швидко, спокійно (до 10 хв.) – 3б.
Повільно -2б.
Повільно, спить неспокійно -1б.
3.Чи використовуєте ви додатковий вплив, щоб приспати дитину(заколисування, читання казок, масаж тощо)?
Додаткова взаємодія – 1б.
Нічого особливого – 3б.
4.Яка тривалість денного сну дитини?
2години – 3б.     менше1г. – 1год – 1б.
5.Який апетит у вашої дитини?
Хороший – 4б.   вибірковий -3б.
Нестійкий – 2б.   поганий – 1б.
6.Яке ставлення у дитини до горщика?
Позитивне -3б.  негативне -1б.
Проситься на горщик – 3б.
Не проситься, але любить бути сухою-2б.
Не проситься, ходить мокра – 1б.
7.Чи є у вашої дитини негативні звички?
Так (смокче палець, розгойдується щось інше) – 1б.   Ні, немає – 3б.
8.Чи цікавиться дитина іграшками, предметами побуту?
Так – 3б.          Ні – 1б.             Іноді – 2б.
9.Чи проявляє дитина інтерес до дій дорослих?
Так – 3б.         Ні – 1б.            Іноді – 2б.
10.Чи вміє ваш малюк гратися самостійно?
Так – 3б.         Ні – 1б.       Не завжди-2б.
11.Які стосунки у дитини з дорослими?
Легко йде на контакт – 3б.
Вибіркові -2б.    Важко контактує – 1б.
12.Які у малюка взаємини з дітьми?
Легко йде на контакт – 3б
Вибіркові – 2б.     важко контактує – 1б.
13.Ставлення дитини до занять з дорослими: уважний, посидючий, активний.
Так – 3б.     не завжди – 2б.     ні – 1б.
14.Чи є в дитини досвід розлуки з близькими людьми?
Переносить розлуку легко – 3б.
Переносить розлуку важко – 1б.
15.Чи є в дитини надмірна прихильність до когось із дорослих?
Так – 1б.    ні, немає – 3б.
16.Чи розвинуті в дитини навички самообслуговування відповідно до віку?
Так -3б.   не усі – 2б.    ні – 1б.
17.Чи існує у вашої дитини впевненість у собі?
Так – 3б.      не завжди  - 2б.     ні -1б.

Прогноз адаптації малюка до умов ДНЗ:
·         Дитина готова до вступу в ДНЗ – від 52 до 40 балів.
·         Дитина умовно готова               - 39 -24 бали.
·         Дитина ще не готова до відвідування ДНЗ   - 23 -16 балів.



Немає коментарів:

Дописати коментар